Tuesday, April 14, 2009

Mencari Makna Hidup

Dalam timbunan cerita lama
Dalam menempuh fasa usia
Dalam serakan sejarah takwim masa
Dalam himpunan kisah lakonan dan tontonan
Apakah punya makna aku bediri di sini?

Dalam cerita-cerita lucu penuh tawa
Dalam babak-babak sedih penuh tangis
Dalam adegan penuh kebencian
Dalam percintaan penuh kerinduan
Apakah punya makna aku berdiri di sisi?

Dalam hiruk-pikuk bising kota
Dalam sunyi sepi hening desa
Dalam sejuk segar angin pagi
Dalam lelah letih bayu senja
Dalam puas menongkat langit
Apa lagi yang tertinggal belum digapai?

Dalam mesra menyapa
Dalam senyum bibir menguntum
Dalam muram riak wajah
Dalam sungut marah murka
Dalam ketawa melakar gembira
Dalam rintih hiba tangisan sendu
Sekadar itukah hidup aku?


Dalam cerita dikongsi bicara
Dalam kisah sembunyi di hati
Dalam angan melakar harapan
Dalam gurau menghilang duka
Dalam menung memendam rasa
Cukupkah semua itu buat aku?

Dalam bangga impian dah capai
Dalam ceria angan dah nyata
Dalam bimbang petaka mengekor takdir
Dalam takut menafsir mimpi
Dalam kalut dikejar bayang dosa
Sudahkah aku temukan makna?

Lorong-lorong menuju jalan esok masih bersimpang siur
Masih merakam seribu satu rahsia
Masih menyimpan warna makna hidup
Masih membuka pintu harap
Masih melebar sayap cita
Masih menebar jala angan
Terdampar di pantai dosa
Berdiri mendepa tangan di puncak makna
Itu masih pilihan hati dan akli sendiri

No comments: