Thursday, April 30, 2009

Coretan Biasa Dari Seorang Guru Biasa I

Sekolah pertama saya mengajar ialah SMK. Asajaya, Samarahan, Sarawak. Itu sekolah tempat saya praktikum. Itulah pertama kali saya mengajar, berada dalam suasana sebenar sekolah. Belajar menyayangi murid. kadang2 dibenci. kadang disukai. Rasa macam artis pun ada. SMK. Asajaya!!!! Kau selalu di hati. I Love U. Rindunya dengan Kota Samarahan. Bilalah agaknya akan bertemu lagi.

Rupanya pengalaman belajar di maktab dan praktikum mengajar sama sekali tak sama dengan dengan suasana sebenar bila dah jadi guru.

SMK. Dato' Ali Hj. Ahmad (SDAHA), Pontian, Johor adalah antara lambakan kenangan manis dalam sejarah hidup saya.

Saya belajar tersenyum dengan murid, mengamuk, marah-marah, bergurau senda, ada target yang hendak dicapai, mengaplikasikan ilmu di maktab dan sebagainya. Semuanya bermula di SDAHA. Saya mula mengenal erti ini gaji saya, ini duit saya. alhamdulillah.

Saya berkahwin dengan gadis pilihan hati saya dengan restu ibu bapa. Semua cinta, kasih, sayang dan rindu yang disemai akhirnya bersatu dalam majlis yang ringkas tetapi cukup meriah.

Impian nak kahwin dengan cara yang paling simple dan tak nak bersanding tercapai.

Tetapi, sungguh saya tak sangka rupanya perkahwinan saya dengan isteri, Ustazah Siti Nazliah Abadiah bte Rosli, melakarkan sejarah baru yang tak terduga.

Atas persetujuan bersama, saya memohon untuk pindah ke daerah Segamat. Tepatnya, di borang permohonan pindah tu, saya tulis nak pindah ke SMK. Palong Timur, Segamat,Johor. Sedangkan ruang borang tu hanya memerlukan saya menulis daerah yang dipohon untuk berpindah. Semuanya atas dasar cinta dan tanggungjawab suami kepada isteri tersayang.

Dengan seribu debaran, saya melangkahkan kaki ke SMK. Palong Timur, Segamat, Johor (SMPL). Pengalaman baru, murid baru, suasana baru, rakan sekerja baru dan semuanya serba baru. Azam pun baru.

Pejam celik. Pejam celik. Tak sangka sudah masuk tahun ke-5 saya di sini dan tak pernah walau sekali isi borang mohon pindah. Saya bahagia di sini. Saya gembira di sini. Mungkin sampai pencen di sini.

2004 , tahun keramat buat saya kerana saya diperkenalkan dengan Felda Palong Timur. Andai diizin ilahi, nak sangat saya mengajar di sini saya pencen.

2001, tahun keramat dan rahmat buat saya kerana itulah my first posting. Yang pertama takkan sama dengan lain. Ia kenangan. Ia sejarah. Ia terindah. Andai diizin ilahi ingin ku kembali berbakti di SDAHA.

bersambung................... edisi akan datang (Coretan Biasa Dari Seorang Guru Biasa II)

1 comment:

Cikgu Chun said...

Sudah semestinya SMK Palong Timur best among the best!!!