Sunday, January 25, 2009

Aku Ingin....

Aku ingin belajar mencintaimu
Mula merindui senyumanmu
Melihat kegembiraanmu
Menjadi teman mengiringi
langkah-langkah hari esokmu

Aku ingin belajar menjadi pendengarmu
Menghayati segala cerita masa silammu
Memimpin cita-cita hari esokmu
Mendendang puisi tidurmu
Menjadi penawar luka hatimu

Aku ingin belajar menyayangimu
Sepertimana aku menyayangi diri sendiri
Mempertahankan bila tenangmu diancam
Membela bila maruahmu dihina keji

Biar kita tak pernah bersua
Aku tahu kau perlukan juga cintaku
Biar tak pernah kau luahkan
Aku tahu bunyi simpati hatimu
Sampai aku pasti
tersenyum bibir manismu
Melihat pagi meniti hari
Tiada derita tiada sengsara

Biar kita tak pernah bersapa mesra
Akan tetap aku balut luka hatimu
Biar tak mampu menghilang duka
Ku iringkan doa mengadu rayu
Biar hilang deritamu
lenyap segala gelisah hatimu

Menatap gambar-gambarmu
Aku menjadi sayu
Mengenang-ngenang andai ada
memori menghitung bintang di langit
Mengira-ngira pengorbanan dan keikhlasan

Aku tahu tak pernah ada
kenangan manis antara kita
Aku tahu
Aku mengenalmu dengan sejuta
cerita-cerita duka parut-parut luka

Aku mengerti
Mencintaimu satu kewajiban
Haram aku membencimu
Dosa bila tak menahan tangan zalim
melempar api padamu

Aku pasti
Jauh kita hanya jarak kilometer
Hati kita masih menyatu
Dari hidup di sini sampai
abadi bahagia di syurga

Biar aku tak pernah mampu
Memberi lebih dari sekadar
sebuah puisi hambar
Aku ingin membuktikan pada ilahi
Ikatan luhur kita simpulan abadi

p/s =
** hulurkan harta panjangkan doa untuk saudara kita di Palestin
** Boikot tetap boikot

No comments: