Saturday, September 19, 2009

Puisi Akhir Ramadhan - Gembira Penuh Kesyukuran

Biar semua manusia kata aku gila
Tapi aku terlalu bahagia
Aku terlalu gembira
Sampai-sampai aku jadi tersenyum sendiri
Kerana nikmat iman dan amal soleh takkan sama dengan segala nikmat anugerah ilahi yang lain

Biar semua manusia kata aku membuang masa
Meninggalkan senang-senang di rumah
Meninggalkan ketawa menonton filem lucu
Meninggalkan dakapan mesra isteri
Aku terlalu bahagia
Walau sekadar hanya setitis tangisan ketakutan dan kengerian terhadap dahsyatnya akhirat yang mengalir
Walau takkan tercapai pun darjat kesolehan para Nabi dan Rasul
Walau takkan sedebu pun amal para sahabat mampu aku tandingi
Tapi aku gembira
Tapi aku syukur
Walau sedikit sekali tetapi itu nikmat Ilahi
Yang mesti aku syukuri

Wahai Allah! Jadikanlah aku termasuk dalam golongan yang hidup hatinya
Walau sedikit qiamku
Wahai senafas zikirku
Walau setitis tangisanku
Kerana hanya itulah yang mampu aku lakukan

Wahai Allah! Jadikanlah aku termasuk dalam golongan yang hidup hatinya
Yang berlumba-lumba meraih kurnianMU di malam Lailatul Jaizah
Sedang hati-hati manusia lain mati
Kerana terlalu sibuk mempersiapkan syawal
Sampai airmata ketakutan terhadap azabMU pun lalai mahu dititiskan

Wahai Allah! Jadikanlah Ramadhan ini yang terbaik bagiku berbanding yang dulu-dulu
Wahai Allah! Terimalah imanku
Wahai Allah! Terimalah amalku
Jadikanlah aku termasuk dalam golongan yang sedikit
Jadikanlah aku termasuk dalam golongan yang berharap benar kepada Jannah FirdausMU
Jadikanlah aku termasuk dalam golongan yang terlalu takutkan pedihnya azab nerakaMU

SELAMAT DATANG EIDUL FITRI
SELAMAT DATANG EIDUL FITRI

No comments: