Sunday, October 31, 2010

ayah

Ayah yang saya panggil abah
Ayah yang sangat garang semasa kecil saya
Bahkan hingga saat ini masih terasa ketegasan seorang ayah
ketika nasihat diberi
ketika teguran diungkap
ketika bicara diskusi dilontar

Ayah yang sudahpun meniti usia tua
Dulu saya tak mengerti sayang dan kasih ayah
Dulu saya tak tahu erti pengorbanan ayah
Dulu saya masih terlalu muda untuk memahami jerih payah ayah
Dulu kerakusan zaman remaja menghilangkan kebaikan-kebaikan ayah di mata saya

Ayah yang semakin uzur dalam tabahmu
Ingin sekali saya habiskan semua sisa masa untuk ayah
Melayari hidup saat bersama ayah
Kerana kini saya semakin mengerti
Ayah Garang bukannya benci
Ayah Marah bukanya bermusuh
Ayah Tegas bukannya militari
Ayah Rotan bukannya dendam

Ayah yang hari-hari saya bersama saya semakin pendek
Kerana sibuk yang selalu jadi alasan
Kerana jarak yang selalu jadi sebab
Kerana sejuta alasan yang kuberi
Moga mampu saya tebus dengan sedikit khidmat dan bantuan

Ayah yang bercucuran peluh keringat
Untuk sesuap dua nasi buat kami
Untuk seteguk dua air penghilang dahaga buat kami
Untuk sehelai dua baju raya untuk kami
Untuk sepasang dua sepatu sekolah buat kami
Hanya untuk kami anak-anak ayah

Ayah yang redhomu saya rayu
Ayah yang redhonya itulah redho Allah
Ayah yang bencinya itu benci Allah
Ayah yang cintanya pada sepenuh jiwa
Ayah yang sentiasa cuba memahami kami
walau dalam individunya sendiri

Wahai Allah!
Saya rayu padamu Wahai Tuhan!
Kasihanilah ayah
Cintailah ayah
Pandanglah kebaikan-kebaikan ayah
Tutuplah keburukan-keburukan ayah
Penuhkanlah dada ayah dengan cinta kepadaMU Ya Allah!
Suburkanlah kasih sayang saya dan ayah

No comments: